جایزه تروریست پروران برای مبارزه با تروریسم-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

جایزه تروریست پروران برای مبارزه با تروریسم

راهبرد بازسازی تروریسم تکفیری و بازتعریف آن در مناطق مختلف جهان در دستور کار مشترک دستگاه‌های امنیتی آمریکا، انگلیس و رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته است. در چنین وضعیتی اختصاص جایزه برای کسب اطلاع از شبکه تأمین مالی داعش خراسان به شوخی وقیحانه‌ای شبیه است.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 31
کد خبر: ۲۵۲۳۳۰

جایزه تروریست پروران برای مبارزه با تروریسم

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ این روزها مقام های آمریکایی بار دیگر ژست مبارزه با داعش گرفته و مدعی مبارزه با تروریست هایی شده اند که تعلق تشکیلاتی غیررسمی آنها به سازمان های اطلاعاتی غرب محرز است. به تازگی آمریکا در اقدامی نمایشی برای اطلاعاتی که به اخلال شبکه مالی داعش منجر شود، ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد. در اطلاعیه دولت آمریکا آمده است، داعش خراسان با استخراج منابع طبیعی ازجمله معادن پرسود تالک در ننگرهار و قاچاق آن به خارج از افغانستان سود سرشاری به دست می‌آورد و دستشان به خون صدها شهروند بی گناه آلوده است.
 
درباره بیانیه اخیر مقام های آمریکایی نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت:
 

از ابتدای هزاره سوم تاکنون وجه اشتراک دولت های آمریکا ایجاد زیرساخت ها و مناسبات کلان بحران پایه در حوزه جغرافیایی جهان اسلام بوده است


نخست، اینکه داعش خراسان متغیری وابسته به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آمریکاست و بیشتر تحلیلگران حوزه امنیت بین الملل، نقش سنتکام و پنتاگون را در هدایت بخش مهمی از تروریست ها از آسیای مرکزی و غرب آسیا (نقاط مرزی سوریه و عراق) به افغانستان و شبه قاره هند غیر قابل انکار تلقی می کنند. ادعای مقام های دولت دموکرات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در زمینه اختصاص میلیون‌ها دلار برای مبارزه با تروریسم تکفیری خودساخته، نقطه آشکارساز بازی خطرناک امنیتی دیگری است.
 


این بازی خطرناک سال ۲۰۱۱ میلادی در بحبوحه بیداری اسلامی طراحی شد، اما به واسطه جانفشانی رزمندگان مقاومت در مواجهه با تروریسم تکفیری وابسته به آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شکست خورد. اکنون راهبرد بازسازی تروریسم تکفیری و بازتعریف آن در مناطق غرب آسیا، آفریقا، آسیای مرکزی و قفقاز، افغانستان و شبه قاره هند در دستور کار مشترک دستگاه های امنیتی آمریکا، انگلیس و رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته است. در چنین وضعیتی اختصاص جایزه برای کسب اطلاع از شبکه تأمین مالی داعش خراسان به شوخی وقیحانه ای شبیه است.
 
دوم، اینکه رویکرد جمهوری خواهان و دموکرات ها پیشبرد پروسه «ناامن‌سازی مزمن منطقه» است. از ابتدای هزاره سوم تاکنون وجه اشتراک دولت های بوش پسر، باراک اوباما، دونالد ترامپ و بایدن ایجاد زیرساخت ها و مناسبات کلان بحران پایه در حوزه جغرافیایی جهان اسلام بوده است. با وجود این، آنچه غرب و رژیم اشغالگر قدس را در این آوردگاه با شکست مواجه کرده، هوشمندی و قاطعیت جبهه مقاومت است. 
 
گرچه بازتعریف تروریسم تکفیری در قالب بازتولید خشونت‌های منطقه‌ای بر مبنای الگوهای جدید، تبدیل به دستورالعمل کاری در حوزه سیاست خارجی آمریکا شده است، اما جبهه مقاومت این نقشه کلان، مؤلفه‌ها و پیش‌فرض‌های راهبردی و حتی جوانب تاکتیکی و عملیاتی آن را رصد می کند و مورد تحلیل دقیق قرار می دهد.
 
 
در بیانیه مقام های امنیتی آمریکا درباره شبکه مالی داعش خراسان تأکید شده است، این گروه با گرفتن مالیات، اخاذی از مردم و کسب‌وکارهای محلی، فروش غیرقانونی تنباکو، پول‌شویی با استفاده از ارز دیجیتال و دریافت حمایت مالی از شاخه مرکزی داعش نیازهایش را تأمین می‌کند. با وجود این، در بیانیه نیامده است چنین تجارت گسترده و مستمری با حمایت کدام ارگان های جاسوسی و دولت های رسمی مستقر در آمریکا و اروپا انجام می شود. آمریکا را می توان به سارق سابقه داری تشبیه کرد که برای دستگیری خود جایزه تعیین کرده است.
 
 




 
 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده